Sep 6, 2009

Tazkirah Ramadan bersama Pemuda Sipitang

Menunggu Waktu Bersungkai Sipitang:- 06 Sep 2009 (Ahad) satu majlis berbuka puasa dan tarawih pemuda Sipitang dan belia Zon Usuk di surau Kampung Sungai Tiga anjuran Putera UMNO Sipitang tuan Helmy Saidin dengan kerjasama jawatankuasa surau Sg Tiga. Hadir sama dalam majlis itu Tuan Haji Yamani Hafez,ketua Pemuda Sipitang, Tuan Zulhaimi Asbi, PSUK Pemuda,Tuan Alidin Mohamad,Setiausaha Bahagian, dan ahli jawatankuasa yang lain.Hari ini adalah hari ke enambelas masuk di bulan suci Ramadan. Bulan dimana penuh dengan keampunan dan limpahan pahala dari Sang Pencipta kepada umatnya..... Bulan dimana setiap muslim yang mampu diwajibkan atasnya berpuasa seperti telah diwajibkan atas umat-umat sebelum mereka dan berlomba-lomba mendapatkan pahala sebanyak-banyaknya... Bulan dimana setiap ibadah pahalanya berlipat-lipat ganda. Yang sunnah jadi wajib. Yang wajib jadi tambah pahalanya. Hakikat puasa adalah pengendalian diri. Masih banyak saudara kita yang hidup di bawah garis kemiskinan. Jadi dalam bulan ramadan ini kita dituntut untuk mengendalikan diri dari segala godaan duniawi. Makan minum dan aktiviti lainnya yang boleh membatalkan puasa hingga waktu berbuka tiba.Walau pun kita sedang berpuasa tapi kita harus peka kepada alam sekeliling kita, Jangan kerana kita berpuasa kita jadi alpa dan lalai mentangani segala masaalah.Tazkirah disampaikan selepas solat Tarawih oleh Tuan Haji Yamani Hafez ketua pemuda Sipitang.Dalam majlis itu ketua pemuda menyampaikan derma wakaf untuk Masjid Sg.Tiga berupa barangan elektrik penyedut habuk.
Istilah paling popular untuk menunggu waktu berbuka adalah menunggu SUNGKAI (Menjelang Sungkai). Nah, banyak orang mengakali menunggu menjelang sungkai ini dengan berbagai kegiatan hingga mereka lupa akan rasa lapar dan haus selama berpuasa. Ada yang cuma tidur-tidur ayam, menonton, TV main game, jalan-jalan, dan yang penting sesuatu aktiviti yang boleh membuat lupa rasa haus dan lapar, boleh menjalankan perintah agama tanpa kita merasa kelaparan dan kehausan. Ketika waktu bedug maghrib berkumandang dan suara adzan menggema dari speaker masjid sekitar kita, maka waktu yang ditunggu-tunggu pun datang.... Ada banyak tips untuk memulai berbuka puasa. Salah satunya adalah jangan terus menelan makanan dengan jumlah banyak untuk balas dendam karena seharian tidak mendapat suapan makanan karena puasa. Ini akan membuat perut kita mendadak kekkejutant keranaa komposisi yang tak seimbang. Sebaiknya dimulai dengan minum yang manis-manis untuk melumuri lambung kita untuk makanan ringan selanjutnya, jangan yang berat-berat. Karena selain boleh membuat perut sakit, juga kita harus menunaikan ibadah sholat Maghrib. Nah, setelah sholat Maghrib barulah kita makan secukupnya. Agar nutrisi mudah diserap tubuh untuk memberikan tenaga menunaikan shalat Tarawih berjamaah di masjid. Setelah shalat tarawih silahkan sepuas-puasnya menikmati makanan hingga waktu Sahur tiba......
"Jangan puasa iang-iang, puasa makan siang"!!....
“Tiada nama secantik “Allah” “Tiada umat sebaik “Muhammad:” “Tiada agama seindah “Islam” ”Tiada musik seirama ”Beduk” “Tiada suara lagu semerdu “Azan” “Tiada novel sehebat “Al Quran” “Tiada diet mujarap selain “Puasa” “Tiada bulan yang mulia selain “Ramadhan”
Selamat menjalankan ibadah puasa kepada kaum muslimin dan muslimat.
Ramadhan is an important time of year for muslims all over the world. During Ramadhan, muslims everywhere fast each day, together they go without food or drink.The Ramadhan fasts for about four week.It is a way for muslims everywhwre to honor and oboy Gud.More than one billion people around the world are muslims.The live in Asia, Africa, Europe, Australia, and North and South amerika.Muslims from many parts of the world live religion that muslims follow is Islam.The name for God is Allah.

No comments:

Post a Comment

orangkampung178@yahoo.com